Institut Les Termes

  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font
Inici Departaments Ciències Socials
Departament Ciències Socials

Visital al MNAC

Correu electrònic Imprimeix PDF

1213028batmnac

Alumnes de Batxillerat al MNAC

El passat 1 de febrer els alumnes de Segon de Batxillerat van visitar el Museu Nacional d’Art de Catalunya. En el museu van poder observar diferents obres d’art modern, treballant específicament les obres o artistes del temari de selectivitat. Després van anar a veure el Pavelló alemany.

 

Jornada de Formació de Líders de la UIC

Correu electrònic Imprimeix PDF

1213026bat1uic

Alumnes de Batxillerat a la Jornada de Formació de Líders de la UIC

El passat 16 de gener, un grup d’alumnes de 1r de batxillerat de les modalitats social i humanístic van participar en la Jornada de Formació de Líders de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Va ser una activitat de la matèria de psicologia-sociologia.

Aquesta activitat gratuïta que ofereix la UIC cada curs està destinada a alumnes de batxillerat i de cicles formatius i consta de dues xerrades sobre el tema. La primera, feta per una professora especialista en comunicació, ens va introduir en les característiques del lideratge i en la seva importància, a més de que també va tractar els diferents tipus de líders. La segona xerrada la va fer un exalumne de la UIC i actual director de la seva pròpia empresa. Ens va explicar com havia esdevingut líder en contra de totes les previsions que es podien fer per les seves notes quan estava fent batxillerat. Va oferir una explicació interssant i fins i tot divertida que ens va servir per confirmar que sense esforç i estudi no s’arriba ni a ser líder ni a res. La Jornada va suposar també l’agradable sorpresa de que ens convidessin a esmorzar amb begudes calentes, entrepans i pastes a tots els assistents. Ho vam passar molt bé, com podeu veure en les expressions dels que van participar.

 

 

Visita World Press Photo

Correu electrònic Imprimeix PDF

1213020eso4wpf

Alumnes de 4t d'ESO al World Press Photo

El passat 14 de desembre, un grup d’alumnes de 4t d’ESO va visitar l’exposició World Press Photo al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Aquesta sortida pedagògica va ser organitzada per la matèria d’ètica (educació èticocívica) i va comptar amb el suport de les professores de català i de castellà (les podeu veure a la foto, al Pati de les Dones).

Dividits en dos grups, els alumnes van participar en una visita guiada i van poder veure les millors imatges del fotoperiodisme mundial de l’any 2011 que han estat premiades. A classe ja havíem fet activitats de “pràctica de la mirada”. Posteriorment es fa una feina en grup d’anàlisi d’algunes de les fotografies exposades. El dia va ser molt bo i tot va anar la mar de bé. Les tres professores van tornar satisfetes del bon comportament de tots els alumnes i esperem que hi hagi propostes interessants per repetir l’experiència!

 

Sortida CaixaForum i Parlament de Catalunya

Correu electrònic Imprimeix PDF

1213009eso3parlament

Alumnes de 3r d'ESO al Parlament de Catalunya

El passat dimarts 20 de novembre, un grup de 73 alumnes de 3r d’ESO, acompanyats de quatre professors, vam fer una sortida a Barcelona per visitar el CaixaForum i el Parlament de Catalunya.

La sortida, organitzada entre els departaments de Català i Socials, va començar amb el desplaçament en tren fins la capital catalana. A primera hora vam visitar l’espai cultural del CaixaForum, incloent una exposició sobre art contemporani.

En acabat vam travessar la ciutat a peu fins arribar al Parc de la Ciutadella, on hi ha la seu del Parlament. Allí vam fer una visita guiada per l’edifici i vam poder seure als ascons on habitualment hi ha els diputats i diputades.

La tornada va ser en tren i l’arribada a Sabadell Sud a les 16h de la tarda, després d’un dia intens i ple d’activitats.

 

Síndic Municipal

Correu electrònic Imprimeix PDF

sindic

Durant el primer trimestre del curs 2011-12, els alumnes de 4t Eso C van participar en una activitat que el Síndic Municipal, Josep escarpín, havia proposat a la professora d’Ètica, Dolors Alcántara.

Per començar vam comptar amb els contactes que ens va facilitar el Síndic i que eren persones coneixedores de la problemàtica social des de les diferents vessants que la seva relació amb el barri els permetia:

  • Cristina Vidal, educadora social.
  • Nois i noies amb síndrome de Down que viuen a un pis sense tutelar, autònomament.
  • Persona afectada amb el VIH-SIDA que viu a un pis no tutelat.
  • Àngel Muñoz, coordinador de districte.
  • Joan Jordán, representant de la policia local.
  • Un representant de l’associació de Veïns.

Els alumnes s’hi van dedicar amb desigual entusiasme, tot i que alguns van compensar amb escreix a altres. L’objectiu era obtenir informació sobre la situació dels habitants del barri, de manera que aquesta s’incorporés a l’actuació del Síndic Municipal. Els alumnes, treballant en grup, feien de “mini” Síndics.

Per estalviar-nos discussions sobre la necessitat de diners per fer qualsevol projecte educatiu o sobre la dedicació horària d’alumnes i professora cal destacar:

  • no vam disposar de cap mitjà material més enllà dels habitualment utilitzats a l’aula, ni de cap pressupost extra.
  • no vam disposar de cap dedicació horària extra dels alumnes més enllà de les entrevistes, d’una durada màxima de tres hores en algun cas; ni de cap feina especial per part de la professora al procurar que la feina en grup dels alumnes anés adreçada al coneixement directe de la realitat propera amb els propis mitjans dels alumnes i al seu desenvolupament personal com a ciutadans i ciutadanes.

Vam fer classe d’ètica i ciutadania democràtica aplicada, perquè per al desenvolupament no va ser menor la importància de la forma com iniciàvem el projecte i com es prenien les decisions. Sent un dels eixos temàtics la reflexió sobre la democràcia, no podíem deixar passar l’ocasió de fer democràcia a l’aula.

Un cop elaborats els aspectes bàsics de la proposta entre el Síndic i la professora, aquesta proposta va ser exposada al  grup i va ser posada a la seva consideració i votació. Si el grup no l’acceptava, calia abandonar el projecte i deixar-lo per a un altre trimestre amb un altre grup. El grup, però, va votar majoritàriament a favor de dedicar temps a l’aula i fora d’ella a treballar en grup el projecte.

I és que sense l’acceptació dels alumnes el projecte hauria estat una feina obligatòria més que no hauria provocat probablement gaire interès i, per tant, no hauria comptat sinó amb una pobre dedicació. Sovint passa que anar a la recerca d’allò que motiva intrínsecament es troba a partir de preguntar, d’escoltar i d’acceptar les respostes. Sovint passa que aquest ja és un bon punt de partida per comptar amb la seva participació.

Si voleu saber més de com va anar aquest projecte i dels seus resultats pedagògics, podeu mirar aquí : http://www.slideshare.net/dolorsalcantara/projecte-mini-sndics

 

Visita dels Alumnes de 3r d'ESO a l'Ajuntament

Correu electrònic Imprimeix PDF

 1213022es03ajuntament2   1213021es03ajuntament1    1213023es03ajuntament3  

Alumnes de 3r d'ESO a l'Ajuntament de Sabadell

Els dies 17 i 18 de desembre de 2012 i aquest passat dilluns 14 de gener de 2013 els alumnes de 3r d’ESO van realitzar una visita guiada a l’Ajuntament de Sabadell. La sortida, programada dins la matèria de Ciències Socials, tenia com a finalitat conèixer el funcionament d’aquesta institució municipal i visitar l’edifici de la plaça Sant Roc.

A més de rebre les explicacions oportunes sobre la història de l’edifici i de Sabadell, els alumnes van poder viure en primera persona com funciona l’Ajuntament de la nostra ciutat, ja que van reproduir un ple municipal i van poder fer propostes per millorar aspectes diversos de la ciutat.

 

Mostra de Filosofia 2012

Correu electrònic Imprimeix PDF

Un cop més, els alumnes de batxillerat han participat en la Mostra de Fotofilosofia. Ja són sis les edicions de la Mostra a Catalunya i quatre les vegades que participa el nostre institut. Els alumnes celebren així el Dia Mundial de la Filosofia (http://www.un.org/es/events/philosophyday/) que la UNESCO va fixar el dia 15 de novembre.

Es fan actes a tot el món i a Catalunya, per iniciativa del professorat de filosofia, fa anys que s’organitza aquesta Mostra sense cap mena de suport oficial, tret de la col·laboració de la Facultat de Filosofia, on té lloc l’acte de lliurament de diplomes, i el CRP de Sant Cugat, que ha elaborat els diplomes. Un cop més la dedicació del professorat demostra la vitalitat que despleguen els alumnes en les espurnes de pensament que arriben a ser capaços d’elaborar.

Us pregunteu què fan? Doncs…fotofilosofies! Perquè no hi ha indagació que no comenci per la pregunta, perquè aquesta és la concreció de la inquietud, del dubte, de l’afany de saber. Perquè sense preguntes, no hi hauria coneixement, saviesa, malgrat el desconcert que alimenta la pregunta. La pregunta és un acte de revolta de més o menys abast, però que ultrapassa els límits d’un pensament. La pregunta tendeix ponts, obre portes, allibera mirades cap a l’horitzó. És un exercici de llibertat de pensament i de creació pròpia. Les fotofilosofies són preguntes filosòfiques il·lustrades per fotografies originals en un exercici que vol superar les aparents barreres entre imatges i paraules, fent-les complementàries.

Cada centre participant les publica a un blog propi, com el de Filosofia a Les Termes (http://www.filolestermes.blogspot.com.es/) on podeu trobar les creacions dels alumnes d’aquest any amb l’etiqueta de “fotofilosofia 2012”.

Tots els blogs es troben enllaçats al blog de la Mostra (http://blocs.xtec.cat/filoconvocatoria/), però nosaltres preferim la nostra particular mostra de com va anar la recollida de Diplomes que reconeixen el mèrit dels aprenents i aprenentes de filosofia que, si bé són tots els que hi ha, no hi ha tots els que són!

Aquí teniu el vídeo de mostra de la Mostra d’aquest curs:

 

Visita al Centre de Cultura Contemporània

Correu electrònic Imprimeix PDF

expobatxillerat

El passat divendres 19 d’octubre i malgrat les previsions de terribles pluges, vam marxar a Barcelona, al Centre de Cultura Contemporània, a visitar l’exposició del fotògraf Martin Parr, un dels més reconeguts fotògrafs contemporanis i un dels més polèmics i originals.

Els alumnes van treballar en grups i de manera autònoma, sense guies que expliquessin res, totalment capaços de realitzar unes activitats de comprensió i reflexió a partir de les fotografies i altres curiositats presents a l’exposició. Es tractava de fer una ullada a la pròpia societat de consum i a una de les pràctiques més significatives del consum massiu: el turisme i els seus corresponents “trofeus”, els souvenirs. Juntament amb els objectes col·leccionats per l’autor i un altre expositor no menys original, Juanjo Fuentes, la mirada s’orientava vers tot allò banal, freak i kitsch que està present a les nostres vides sense que siguem conscients de tants objectes fungibles i innecessaris. En aquest temps de crisi, potser resulta necessària una reflexió sobre tot allò prescindible. Si més no, serveix de context a solucions que poca gent planteja. Una proposta de reflexió a partir del que hi ha -no importa el que sigui - que demostra que la filosofia és tan possible com insubstituïble.

 

Dia Mundial de la Filosofia

Correu electrònic Imprimeix PDF

El passat 16 de novembre de 2011 es va celebrar el Dia Mundial de la Filosofia amb un acte a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona.

El Dia Mundial de la Filosofia va ser declarat per la UNESCO fa uns anys i des de llavors a tot el món es fan actes festius i reivindicatius alhora de la presència de la filosofia en l’educació, en la cultura, en la vida humana, en suma.

A Catalunya fa cinc anys que els alumnes de filosofia dels centres de secundària participen en la Mostra de Fotofilosofia. Aquesta Mostra és la forma en què els estudiants participen en el Dia Mundial de la Filosofia a casa nostra. Aquesta darrera ocasió es van afegir centres de les Illes, del País València i de la Catalunya Nord.

Els alumnes de l’INS Les Termes fa tres cursos que hi participen a través del blog de filosofia (www.filolestermes.blogspot.com), on penjen les seves fotofilosofies. Es tracta de que "inventin" una pregunta filosòfica i la il·lustrin amb una fotografia de creació pròpia. Participen tots els alumnes de 1r i de 2n de batxillerat. Els guanyadors reben un diploma de reconeixement a l’acte que té lloc a la Facultat, així com l’institut en rep un de participació.

Més informació aquí: http://blocs.xtec.cat/filoconvocatoria/

Aquí teniu el vídeo dels guanyadors de l’any 2011: Ainoa Olmo, Laura Peláez, Iulia Lazea, Júlia Gumà i Sergi Aguayo.

 

 


Pàgina 7 de 7